A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U W V X Y Z
A
| Aikido |
– |
AI – Harmonia, KI – Siła, Energia, DO – Droga, Ścieżka.
Droga harmonii. |
| Ai |
– |
harmonia, miłość, dopasowanie, zgranie się. |
| Ai-hanmi |
– |
pozycja symetryczna, partnerzy stoją do siebie twarzami, z tą sama nogą i ręką wysuniętą do przodu, np. prawa/prawa. Por. pozycja gyaku-hanmi. |
| Arigato |
– |
dziękuje (por. domo-arigato). |
| Atemi |
– |
uderzenie mające na celu odwrócenie uwagi partnera, zazwyczaj wykonywane w czuły punkt ciała. |
B
| Bokken |
– |
drewniany miecz, imitujący miecz japoński (katana), używany na treningu aikido. |
| Budo |
– |
droga wojownika. Zbiór zasad etyczno-moralnych, które równocześnie rozwijają technikę jaki wnętrze ćwiczącego. |
C
D
| Dan |
– |
stopień mistrzowski, symbolizowany przez czarny pas. |
| Deshi |
– |
student, uczeń, wychowanek. |
| Do |
– |
droga, ścieżka, którą się podąża. |
| Dojo |
– |
„miejsce podążania drogą budo„, sala treningowa. |
| Domo-Arigato |
– |
dziękuje bardzo. |
| Dosa |
– |
ćwiczenie. |
E
F
G
| Gaeshi |
– |
odwrotnie, odwrócić coś, wykonać na odwrót. |
| Gi |
– |
strój do treningu, w przypadku aikido używana jest tradycyjna japońska plecionka. |
| Gyaku-hanmi |
– |
pozycja „odwrotna”, partnerzy stoją do siebie twarzami, w odwrotnych pozycjach, np: partner pierwszy prawa ręka i noga z przodu, a partner drugi lewa ręka i noga z przodu. por. pozycja ai-hanmi. |
H
| Hakama |
– |
tradycyjne plisowane spodnie japońskie, przypominające przeciętą wzdłuż spódnice. |
| Hanmi |
– |
postawa, pozycja. |
| Hanmi handachi |
– |
postawa, w której Nage znajduje się w pozycji siedzącej (seiza), a Uke w pozycji stojącej. |
| Hara |
– |
centrum, środek, brzuch, często rozumiane jako źródło energii. |
I
| Irimi |
– |
wejście, przesunięcie do przodu. |
J
| Jiyu Waza |
– |
techniki dowolne, polecenie w trakcie treningu po którym ćwiczący mogą wykonywać dowolne wybrane przez siebie techniki. |
| Jo |
– |
kij drewniany używany do treningu aikido. |
K
| Katana |
– |
tradycyjny, długi miecz japoński. |
| Kaiten |
– |
obrót, rotacja. |
| Kamae |
– |
postawa, pozycja. |
| Kata |
– |
bark. |
| Kata |
– |
układ ściśle określonych, kolejno po sobie następujących ruchów. |
| Keiko |
– |
trening. |
| Ken |
– |
miecz japoński. |
| Ki |
– |
siła witalna, energia wewnętrzna, energia wszechświata. |
| Kiza |
– |
pozycja siedząca, podobna do seiza, ale z podwiniętymi palcami stóp, w pozycji tej osoba siedząca ma trzy punkty podparcia, rozchylone lekko kolana i stopy (razem). |
| Kiai |
– |
przeszywający okrzyk, którego celem jest zjednoczenie ciała i umysłu. |
| Kihon |
– |
podstawowa wersja techniki. |
| Ki-no-nagare |
– |
płynne wykonanie techniki, w harmonii z ruchem i dynamika Uke. |
| Kohai |
– |
osoba młodsza doświadczeniem (np. w treningu aikido, por. Sempai). |
| Kokyu |
– |
oddech, energia/siłą/ki ćwiczącego kontrolowane przez oddech. |
| Kokyu-ryoku |
– |
siła wynikająca z rozwoju kokyu. |
| Kyu |
– |
stopień uczniowski (patrz: Wymagania PFA na stopnie kyu). |
L
M
| Miai |
– |
harmonia przestrzeni, w kontekście sztuk walk oznacza odpowiedni dystans między Nage a Uke. |
| Men |
– |
twarz, głowa. |
| Men-uchi |
– |
uderzenie w głowę, twarz. |
| Musubi |
– |
zjednoczyć, scalać. |
N
| Nage |
– |
rzut, osoba wykonująca rzut (technikę). |
O
| O-sensei |
– |
„Wielki Nauczyciel”, twórca Aikido, Morihei Ueshiba. |
| Oyo-waza |
– |
warianty technik podstawowych (por. kihon). |
P
Q
R
| Randori |
– |
forma treningu, w której Nage jest atakowany przez wiele osób. |
| Rei |
– |
ukłon, powitanie, oddanie honorów. |
| Reigi |
– |
etikieta. |
| Riai |
– |
wspólne zasady dotyczące technik wykonywanych mieczem, kijem i bez broni. |
S
| Samurai |
– |
szlachcic z okresu feudalnej japonii. |
| Sempai |
– |
osoba starsza doświadczeniem (np. w treningu aikido, por. Kohai). |
| Sensei |
– |
nauczyciel, instruktor. |
| Seiza |
– |
formalna pozycja siedząca. |
| Shiho |
– |
cztery kierunki. |
| Shomen |
– |
frontowa ściana w dojo, często znajduje się tam portret O-sensei lub kaligrafia z napisem aikido. |
| Suburi |
– |
pojedyncza prosta forma treningowa wykonywana przy użyciu bokkena lub jo. |
| Suwari-waza |
– |
techniki wykonywane w pozycji siedzącej. |
T
| Tachi-dori |
– |
techniki odbierania miecza. |
| Tai-jutsu |
– |
techniki aikido wykonywane bez broni. |
| Tanto |
– |
nóż. |
| Tanto-dori |
– |
techniki odbierania noża. |
| Tao |
– |
odpowiednik Do w języku chińskim, ścieżka, droga. |
| Te |
– |
ręka, dłoń. |
| Te-katana |
– |
ręka-ostrze, często w technikach aikido, krawędź idąca wzdłuż małego palca do nadgarstka symbolizuje ostrze miecza, a ruch ręką cięcie mieczem. |
| Tori |
– |
partner wykonujący technikę (atakowany). |
| Tsuki |
– |
dźgnięcie, uderzenie. |
U
| Uchi |
– |
uderzenie. |
| Ueshiba Morihei |
– |
twórca aikido, O-sensei. |
| Uke |
– |
przyjmować, otrzymywać, być odbiorcą, na treningu aikido osoba atakująca, jednocześnie „otrzymująca”, „odbierająca” technikę. |
| Ukemi |
– |
umiejętność padania, przyjmowania techniki. |
| Ushiro |
– |
tył. |
| Ushiro-waza |
– |
formy ataku, w których Uke zachodzi Nage od tyłu. |
W
V
X
Y
| Yokomen |
– |
bok głowy, z boku twarzy. |
| Yokomen-uchi |
– |
uderzenie w bok głowy. |
| Yudansha |
– |
osoba posiadająca stopień mistrzowski (czarny pas). |
Z
| Zanshin |
– |
nieporuszony, niezachwiany umysł, skupienie i uwaga pomiędzy Nage i Uke nawet po wykonaniu techniki (w szczególności rzutu). |
| Zori |
– |
tradycyjne klapki japońskie. |
do góry ekranu